Preferovaný jazyk a měna:
Ekoï Crazy Days!, až -60% 1 Bidon na nářadím Ekoï ZDARMA při nákupu nad 4300 Kč

Jak si vybrat převodovku na kolo ?

Pohon je po rámu a kolech jedním z klíčových prvků při výběru silničního kola. Proto je třeba o jeho výběru přemýšlet a nebrat ho na lehkou váhu. Zde je malý průvodce, abyste neudělali chybu při výběru v závislosti na vaší praxi a vašich cílech.

Z čeho se skládá převodovka jízdního kola?

Převodník slouží k přeměně síly přenášené šlapáním na kolo, aby se kolo dalo do pohybu. U silničního kola se skládá z několika komponentů. Stručný přehled, který vám usnadní výběr, pokud chcete vyměnit převodovku na svém kole nebo koupit novou.

Klikací sada

Pedalboard je vybaven řetězovými kolečky. Podle toho, co praktikujete, existují různé druhy klik: mono řetězový kroužek, dvojitý řetězový kroužek (dvojitý, kompaktní nebo středně kompaktní), trojitý řetězový kroužek. Každý řetězový kroužek má určitý počet zubů, více či méně, v závislosti na jeho kategorii.
Dnes je na nových kolech nejběžnější kompaktní (s 50 a 34 zuby), který je stále poměrně univerzální.

Kličky a pedály

Pedály jsou spojovacím článkem mezi nohou jezdce a převodovkou. kličky naopak spojují pedály s klikami a dodávají se v různých délkách.

Přední přehazovačka

Přední přehazovačka posouvá řetěz mezi řetězovými kolečky. Ovládá se z levé rukojeti kola.

Zadní přehazovačka

Zadní přehazovačka se skládá z pružin a válečků. Umožňuje řazení a ovládá se z pravé rukojeti kola.

Kaseta

Kaseta je umístěna na zadním kole kola. Skládá se z ozubených kol, která se zase skládají z několika zubů.

Řetěz

Řetěz spojuje všechny prvky pohonného systému.

Ovládání převodovky

Ovládací prvky převodovky jsou rukojeti umístěné na řídítkách kola, vlevo a vpravo. Kabely používané k jejich ovládání jsou umístěny v pláštích.

Mechanické nebo elektrické?

Některé značky již několik let nabízejí elektrické pohonné jednotky, které jsou mnohem dražší než jejich mechanické protějšky.

  • Elektrická převodovka umožňuje vyšší komfort a efektivitu: umožňuje totiž rychlejší a přesnější řazení. Vzhledem k příplatkové ceně však zůstává vyhrazen pro velké rozpočty... a cyklisty, kteří hledají výkon.
  • mechanická převodovka zůstává sázkou na jistotu... a především je mnohem dostupnější z hlediska rozpočtu. Kromě toho vyžaduje méně údržby.

Kolik rychlostních stupňů?

V minulosti měly nejběžnější kazety 8, 9 nebo 10 převodů. Na většině kol nyní najdete kazety s 11 rychlostmi (Shimano) nebo 12 rychlostmi (Campagnolo nebo Sram).

Volba rozteče kazet je specifická pro každého cyklistu podle jeho zvyklostí... ale také závisí na vaší přehazovačce (pokud chcete překročit 30 zubů, musíte zpravidla zvolit přehazovačku s dlouhým drážkováním).
Nejčastěji se setkáte s převody 11-28, ale pro začínající cyklisty nebo pro ty, kteří trénují ve velmi horských oblastech, může být převod až 34 zubů.

Hlavní značky

Co se týče pohonů, na trhu se o ně dělí tři hlavní značky: Shimano (osazuje většinu nově prodaných kol), Campagnolo a Sram. Každá značka se odlišuje zejména svým technologickým pokrokem.

Na trhu se prosazují i další značky, například Rotor (jehož specialitou je oválný řetězový kroužek) nebo FSA.

Kompatibilita mezi značkami

Není nevinné, že se většina pohonných jednotek prodává kompletní nebo v sadách včetně přehazovaček a brzdových pák s převodníky, protože míchání prvků od několika značek je stále složitější, ne-li nemožné, protože modely hlavních konkurentů se v průběhu let velmi liší.

I v rámci jedné značky bude nutné myslet na kontrolu kompatibility jednotlivých prvků, protože není samozřejmé, že dva prvky z různých řad jsou vzájemně kompatibilní.

Jaké jsou rozdíly mezi low endem a high endem?

Čím vyšší je rozsah, tím ušlechtilejší jsou použité materiály, což se projeví nižší hmotností (která může být mezi nejnižším a nejvyšším stupněm až o kilo a půl vyšší), lepší odolností, lepším komfortem a přesností... ale nijak zásadně to nezmění chování vašeho kola.

Skupiny střední třídy jsou často dobrým kompromisem v poměru kvalita/cena, protože je třeba vědět, že rozpočet dělá velký rozdíl mezi 500 eur za nejlevnější a více než 4000 eur za nejdražší.

Při konstrukci kola a stejným způsobem jako výběr rámu nebo výběr dvojkolí, takže výběr pohonu nelze přehlížet. Je tedy na vás, abyste našli kompromis mezi svým rozpočtem a očekávaným výkonem.

 Newsletter

Formát e-mailu není správný. Zkontrolujte prosím své zadání.
Vyskytla se chyba.
Tento e-mail je již zaregistrován.
Registrace dokončena.

Nenechte si ujít nabídky EKOI a přihlaste se k odběru našeho Newsletteru

Pokračujte v nákupu na EKOI RACING Pokračujte v nákupu na EKOI CLASSIC